čtvrtek 28. července 2016

Posledních pět °1

Píšu si názvy knih, které jsem přečetla. Nic víc. Stává se mi tedy, že u knihy sice vím, že už jsem jí četla, ale netuším, o čem byla. I to mi ale přijde lepší než nepsat si ani názvy. Nechci dopadnout jako moje babička, která díky (nebo kvůli?) elektronizaci městských knihoven občas zjistí, že knihu, kterou si půjčuje, už měla. A zpravidla ne jednou. Moje babička je totiž rebel a soudí knihu dle obalu. A proto k pultíku knihovnici nosí stále ty stejné štosy. V podstatě je asi dobře, že jí knihovnice dle záznamů řekne, že knihu už měla. Dříve se totiž babičce často stávalo, že četla nějakou knihu a stále měla pocit, že je jí povědomá. Nepamatovala si ale, jak příběh končí, a tak ve čtení pokračovala. A když si někdy na pointu vzpomněla, knihu stejně dokončila. Protože když už jednou začnete...

Mých posledních pět přečtených knih pokrývá zhruba období od půlky března do poloviny července. Pět měsíců na pět knih zní jako dlouhá doba. A taky je. Nepočítám ale knihy, které jsem opustila, protože mě nezaujaly. V průběhu ,,posledních pěti'' jsem zhruba v půlce zabalila Nanu. Jednoduše proto, že jsem postrádala tu neustálou touhu pokračovat ve čtení.


(Poslední aristokratka) + Aristokratka ve varu

Druhý díl humoristického románu od Evžena Bočka (*1966). Než jsem na Aristokratku narazila, četla jsem spíše knihy, ve kterých je takový humor, kterému se ušklíbnete. Hloupá náhoda, něčí naivita, typičnost něčího chování. Nebo jen skvěle padnoucí označení, nejčastěji ve formě urážky. U prvního dílu aristokratky jsem se ale bavila úplně jiným způsobem. Naposledy od dětských a pubertálních knih jsem četla něco, u čeho jsem při jízdě v tramvaji musela zadržovat smích. 

Kniha je psána deníkovou formou. Vypravěčkou je mladá američanka, jejíž rodina se přestěhovala na český zámek, jehož jsou majitelé. Rozhodně ji zde ale nečeká pohádkový život. Návštěvníci, zaměstnanci i stav zámku samotného nejsou zrovna to, co si její rodina představovala. Díky tomu je román plný situačního humoru, jak myšlenkového, tak slovního.


Saturnin

Klasika od Zdeňka Jirotky (1911-2003), která by neměla chybět v žádné knihovničce. Nečetla jsem Saturnina poprvé a ani naposledy. Tentokrát ovšem opět z pocitu potřeby oživit si děj. (Minule jsem samozřejmě oživovala vypravěčův styl před maturitní zkouškou.) A to kvůli stejnojmenné inscenaci v Mahenově divadle - minirecenze zde.

Je to pro mě srdcová záležitost a jedna z knih, která se mi (ťuk na dřevo) nikdy neomrzí. A nejedu v tom sama. Před sedmi lety Saturnin vyhrál v anketě Kniha mého srdce. Předběhl tehdy Babičku, Malého prince i Švejka. A to už je něco znamená. 

Pro případné neobeznámené: Saturnin je román o soužití sluhy Saturnina a jeho pána. Kromě úžasných zážitků, které svému pánu servíruje Saturnin samotný, v knize najdeme i příběh lásky anebo legendární tetu Kateřinu, ženu, která může být na světě jen jedna. Humor v této knize je neskutečně lehký. Jako by plaval na vodě spolu s oním hausbótem. Voda je takovým pojítkem celého příběhu. Někteří lidé si myslí, že je tomu tak proto, že autor psal Saturnina zavřený v koupelně.


Bábovky


Bestseller. Oprávněný. Naposledy mě kniha takhle pohltila asi v patnácti. Tehdy šlo o Kmotra. Trochu jiný příběh. Ale vážně: pokud vás baví psychologické romány, tohle je pro vás.

V rámci žánru psychologický román jsem dlouho byla věrná jen Petře Soukupové a nikomu jinému moc nedávala šanci. Líbila se mi u ní hloubka postav, psaní ve stylu proudu myšlenek, rychlá gradace a retardace děje pomocí délky vět, ... Nějak jsem se vnitřně přesvědčila, že mi nikdo nebude vyhovovat stejně, jako ona. A pak přišly Bábovky. 

O čem tedy Radka Třeštíková (*1981, čekala jsem starší autorku) píše? Kniha má zajímavý koncept. Takový postmoderní. Každou kapitolu vypráví jedna postava. Osudy těchto postav se ale proplétají. A to hodně. Přiznám se, že jelikož jsem knihu četla tři dny a ne na posezení, kreslila jsem si vztahovou mapu. Množství čar, které se s každou kapitolou rojily, bylo překvapivě velké.

O dva týdny později jsem knihu řešila s osobou, které jsem knihu doporučila, a jež ji právě dočetla. A zjistila jsem, že nejen já, ale ani osoba, která měla knihu v živé paměti, jsme nebyly schopné přesně odpovědět na jednu z otázek na přebalu knihy. Proto tedy v příštím půl roce plánuji číst knihu znova. Čekám, že vztahová mapa bude tentokrát přehlednější, jelikož už budu vědět, že musím nechávat mezi jednotlivci velké rozestupy.

Určitě se chystám na To prší moře, další knihu této autorky. Četli jste? Líbila se? 


The Ladybird Book of the Hangover


Nejsem žádný velký píč. I proto potřebuji pár rad. Vydání o kocovině navazuje na jiné tenké knížečky, které formou typickou pro dětské knihy (obrázky, velká písmena) vypráví minipříběhy a tipy o tématech ryze dospěláckých. Třeba o randění nebo alkoholu.


Autoři Jason Hazeley a Joel Morris tvrdí, že za každou přijatou jednotku alkoholu musíme ráno přijmout zhruba pět centimetrů slaniny. Mám smůlu, slaninu nejím. Ale knížku jsem, pokud mě paměť neklame, s lehkou kocovinou četla, takže nějaké tipy jsem určitě dostala. 


Modré okenice


Jde o soubor povídek od mladé autorky Magdalény Stárkové (*1984). Třináct povídek poskytuje čtenáři krátké nakouknutí do života nejrůznějších postav. Jednotlivé příběhy jsem vnímala jako opravdu zajímavé a poutavé. Často mě štvalo, že nemohu do osudů hrdinů nakouknout na delší dobu. Ale to je můj problém s povídkami. I když o problém vlastně nejde. Někdy autor nechce příběh uzavřít. Konec a šlus. Pokud jsou postavy opravdu realistické a mají něco, s čím se dokážete identifikovat, chcete jednoduše vědět víc, ne jen tu část, kterou vám autor naservíruje. Chcete se vnořit pod hladinu a žít pár dalších hodin životem postavy. A tenhle pocit vyvolat je um.



Kde jsem knihy koupila?
Poslední aristokratka, Aristokratka ve varu - knihy.cz, 196 a 168 Kč
Saturnin - rodinná knihovna, obvyklá cena od 180 Kč
Bábovky - dárek, obvyklá cena od 205 Kč
The Ladybird Book of the Hangover - urbanoutfitters.com/uk, 4.00 GBP, dříve 6.99 GBP (cca 129 Kč, dříve 225 Kč)
Modré okenice - albatrosmedia.cz, 118 Kč


1 komentář:

  1. Moc pěkný výběr knih. :) Bábovky si chci přečíst v srpnu, tak jsem zvědavá, jak se jimi prokoušu. :)

    OdpovědětVymazat